Informasjon om OBO Whistleblower-systemet

OBO-gruppen er forpliktet til å drive sin virksomhet i samsvar med de høyeste etiske og juridiske standarder. Av denne grunn vil ethvert brudd på OBO Code of Conduct bli behandlet med største alvor.

OBO Whistleblower-systemet er ment å støtte de ansatte, ledelsen, forretningspartnere, kunder og leverandører etc. i OBO-gruppen samt alle potensielt berørte individer (alle fysiske personer) i å gjenkjenne, rapportere og eliminere mulig feil oppførsel innen OBO- Gruppe og å gi en sikker kanal for rapportering uten frykt for gjengjeldelse, med sikte på å styrke etterlevelses- og informasjonskulturen i OBO-gruppen.

Ulovlig, umoralsk eller ulovlig oppførsel, eller oppførsel som bryter med OBO Code of Conduct og som den ansatte eller personen det gjelder ikke kan stoppe på egen hånd, skal rapporteres til en kontaktperson oppnevnt av OBO-gruppen. Varslersystemet er imidlertid ikke ment å brukes til å klage på eller fordømme andre ansatte generelt.

Varslersystemet tjener til å motta og behandle rapporter og beskytte varslerne og deres støttespillere mot gjengjeldelse knyttet til rapporter. Varslersystemet er imidlertid ikke tilgjengelig for generelle klager eller generelle henvendelser spesielt. I dette tilfellet, vennligst kontakt vår kundeservice:

Contact

For Tyskland skal klager i henhold til den tyske loven om bedrifts due-diligence forpliktelser for forebygging av menneskerettighetsbrudd i forsyningskjeder (LKSG) sendes til følgende e-postadresse: supplychain.complaintsnoSpam@obo.de.

Rapportering skal kun foretas dersom varsleren opptrer i god tro på at informasjonen som rapporteres er sann. Varsleren opptrer ikke i god tro dersom han vet at en rapportert informasjon er usann. I tvilstilfeller skal informasjonen ikke presenteres som fakta, men som antagelser, estimater eller påstander fra andre personer.

Rapporter kan sendes inn av varslere til et av de kompetente kontorene ved å bruke kontaktinformasjonen nedenfor:

Dr. Marcell Péter Helyes
OBO Bettermann Group of Companies 
Compliance Officer International 
Telephone: +36 (0)29 349-750 
compliancenoSpam@obo.de eller helyes.marcellnoSpam@obo.hu

eller,

Sascha Hesse
Legal advisor
OBO BETTERMANN Holding GmbH & Co. KG
Germany
Hüingser Ring 52, 58710 Menden (Sauerland)
E-Mail: sascha.hessenoSpam@obo.de
Mobil: +49 151 11432833
Telefon: +49 2373 89-1232

Innsending av informasjon om brudd er ikke bundet til noen bestemt form eller språk. Informasjon om brudd kan sendes inn av varsleren på morsmålet i opprinnelseslandet; det kompetente kontoret skal sørge for oversettelse og kommunikasjon på varslerens morsmål. Spesielt kan rapportene sendes inn personlig, per telefon, skriftlig eller i tekstform (f.eks. via brev eller e-post). Av hensyn til prosedyreforenkling anbefaler vi innsending på e-post. For å sikre konfidensiell behandling av postmeldinger ber vi om at adressesuffikset "KONFIDENSIELT - OBO-meldinger" brukes. Rapporten kan også gjøres anonymt.

OBO-gruppen oppfyller sine forpliktelser i henhold til gjeldende databeskyttelseslover, inkludert forordning (EU) 2016/679 (GDPR) og de nasjonale lovene som implementerer den, og behandler all informasjon om brudd, uavhengig av deres sannhet, med spesiell konfidensialitet og i samsvar med gjeldende lovbestemte databeskyttelsesforskrifter.

Ytterligere informasjon om varslersystemet finner du i OBOs varslerpolicy.

Vi takker på forhånd for dine tips.

Ditt OBO-varslerteam

Policy and Attachments